Jak znaleźć pracę blisko domu?

– Użytkownik podaje zawód, w którym szuka pracy i określa lokalizację oraz maksymalną odległość. Wyniki może zawęzić podając oczekiwane wynagrodzenie. Aplikowanie jest uproszczone do minimum – wystarczy wpisać podstawowe dane kontaktowe. Dzięki temu znacznie łatwiej niż na innych portalach można znaleźć oferty pracy w najbliższej okolicy – mówi Piotr Nejman z Pracy za Rogiem. Aplikacja pomaga znaleźć zatrudnienie blisko miejsca zamieszkania.

 

Bliżej Biznesu:– Ile godzin tygodniowo spędzają rekordziści na dojazdach do pracy?

Piotr Nejman:– Badania pokazują, że Polacy poświęcają nawet 40 godzin miesięcznie na dojazdy do pracy – to ponad 2 godziny każdego roboczego dnia. Myślę, że dla wielu osób, zarówno tych mieszkających w dużych miastach, jak i poza nimi, 30-40 minut na dojazd każdego dnia to norma. Długi czas w podróży to z kolei gorsze samopoczucie i słabsza koncentracja, a w efekcie niższa wydajność. Zarówno pracownikom, jak i pracodawcom powinno więc zależeć na tym, aby ten czas skrócić.

Czy pomysł na start-up wziął się z życia? 

Można powiedzieć, że pomysł wziął się z życia, a właściwie z jego obserwacji. Najlepsze pomysły powstają dzięki dobrej obserwacji ludzi, zrozumieniu ich zachowań oraz dostrzeżeniu i skutecznym zaspokojeniu ich potrzeb. Sam pomysł na aplikację narodził się w Czechach i jest owocem współpracy LMC – lidera czeskiego rynku rekrutacji (jobs.cz, prace.cz) oraz Direct People Innovation, agencji zajmującej się budowaniem i wdrażaniem innowacji. Kluczową inspiracją było dostrzeżenie, że ludzie coraz więcej czasu spędzają na dojazdach do pracy, co rodzi z kolei rosnącą frustrację. Badania pokazały nawet, że wiele osób przedkłada możliwość pracy bliżej domu nad wysokość wynagrodzenia. Dotychczas portale pracy nie uwzględniały odległości, jako kryterium poszukiwania pracy, co postanowiliśmy wykorzystać. Moment na rynku zdecydowanie nam sprzyjał – niskie bezrobocie, a wręcz niedobór wykwalifikowanych pracowników powodowało, że pracownicy zaczęli odważniej podchodzić do zmiany pracy i swoich oczekiwań finansowych. Tak narodził się pomysł na aplikację Praca za Rogiem, a właściwe Prace za Rohem, bo aplikacja narodziła się w Czechach. Doświadczeni wieloma wcześniejszymi projektami rozpoczęliśmy od najprostszej wersji i na bazie informacji zwrotnej cały czas rozwijaliśmy aplikację.

Jakie były reakcje?

W tym, że idziemy w dobrym kierunku utwierdził nas entuzjazm klientów, którzy zainteresowali się projektem jeszcze na etapie prototypu deklarując chęć zamieszczenia ogłoszeń, a pierwsza, prosta wersja aplikacji spotkała się z ogromnym zainteresowaniem pracowników. Myślę, że można powiedzieć, że Praca za Rogiem to modelowy przykład, jak korporacje mogą skutecznie budować innowacje – zamiast dyskutować o pomysłach za zamkniętymi drzwiami firmy lub przejmować i zabijać startupy, warto wyjść do ludzi i razem z nimi poszukać inspiracji, a następnie stworzyć coś własnego, mocno osadzonego na niedostrzeganych dotychczas potrzebach klientów. Naszą rolą jako Direct People Innovation było nie tylko wsparcie na etapie poszukiwania pomysłu, ale również wniesienie startupowej kultury pracy, która umożliwiła błyskawiczny rozwój i ograniczyła koszty popełnienia błędów.

Kim są twórcy Pracy za Rogiem? Jak wyglądało uruchomienie aplikacji?

Twórcami aplikacji są firma LMC – lider czeskiego rynku rekrutacji i jeden z liderów w CEE, należący do globalnej grupy Alma Media oraz Direct People Innovation – firma zajmująca się budowaniem innowacji. Aplikacja powstała w Czechach, gdzie szybko zdobyła popularność, ale również zaczęła ją ograniczać skala niedużego, lokalnego rynku. Stąd pomysł międzynarodowej ekspansji. Ze względu na to, że Direct People Innovation ma swoje biura w Pradze i Warszawie, naturalnym kierunkiem stała się Polska.

W jednym z wywiadów czytamy, że w aplikacji Praca za Rogiem użytkownik może łatwo i szybko znaleźć pracę za określone wynagrodzenie i w odpowiedniej odległości, którą wyznaczy. Co to znaczy szybko? Jak wygląda cały proces?

Użytkownik podaje zawód, w którym szuka pracy i określa lokalizację – bieżącą lub wskazuje punkt na mapie oraz maksymalną odległość 1 – 50 km. Wyniki może zawęzić podając oczekiwane wynagrodzenie. Aplikowanie jest uproszczone do minimum – wystarczy wpisać podstawowe dane kontaktowe, które aplikacja zapamiętuje ułatwiając zgłoszenia na kolejne oferty. Dzięki temu znacznie łatwiej niż na innych portalach można znaleźć oferty pracy w najbliższej okolicy.

Ilu użytkowników korzysta z Waszej aplikacji w Polsce i w Czechach?

W Polsce aplikację pobrało do tej pory prawie 400 tysięcy użytkowników i kolejne tyle w Czechach. Chociaż w aplikacji znajdują się różne oferty pracy to najczęściej szukają tzw. blue collars – kierowcy, magazynierzy, pracownicy handlu, produkcji.

Czyli jakiej pracy najczęściej szukają użytkownicy?

Użytkownicy najczęściej szukają pracy, jako kierowca, sprzedawca, pracownik biurowy, magazynier, kasjer, pracownik administracyjny, ale mamy w aplikacji ponad 20 tysięcy ogłoszeń z setek specjalizacji.

Kim są pracodawcy, którzy oferują pracę? Czy są to duże firmy? Czy raczej średnie i małe przedsiębiorstwa?

Za pośrednictwem aplikacji pracowników szukają zarówno małe firmy – sklepy, restauracje, firmy transportowe, jak i te największe – sieci handlowe, gastronomiczne czy choćby Poczta Polska.

Kandydaci i pracodawcy mogą korzystać z aplikacji za darmo. Czy zmieni się to w przyszłości? Jak to wygląda w przypadku dużych firm?

Obecnie aplikacja jest bezpłatna – zarówno dla kandydatów, jak i pracodawców, za wyjątkiem dużych firm, poszukujących jednocześnie wielu kandydatów, które jednak otrzymują dodatkowo pakiet ciekawych narzędzi wspierających prowadzenie rekrutacji. O ile nie przewidujemy wprowadzenia opłat dla kandydatów, to przymierzamy się do stopniowego wprowadzenia opłat dla firm. Przy obecnej liczbie użytkowników aktywnie korzystających z aplikacji wiemy, że jesteśmy w stanie dostarczyć pracodawcom realną wartość w postaci CV kandydatów.

Gdzie łatwiej znaleźć pracę za określone wynagrodzenie i w odpowiedniej odległości – w Czechach, czy w Polsce?

Sytuacja na rynku pracy w obu krajach jest bardzo podobna – firmy, zarówno małe jak i te największe aktywnie szukają pracowników, a ponieważ nie znajdują, stają się coraz bardziej elastyczne, w tym jeżeli chodzi o wysokość wynagrodzenia. W kontekście rozwoju aplikacji w Polsce, można powiedzieć, że jeszcze nie za każdym rogiem czeka odpowiednia oferta, ale pracujemy ciężko, żeby tak właśnie było. Każdego miesiąca do aplikacji dołącza tysiąc firm, co przekłada się wprost na nowe oferty,

Czy łatwiej taki start-up prowadzić w Czechach, czy w Polsce? Jakie są różnice?

Prowadzenie biznesu w Polsce i Czechach jest stosunkowo podobne – choćby dlatego, że ze względu na członkostwo w UE prawo pod wieloma względami jest podobne. W Czechach pomaga kultura – mam wrażenie, że Czesi są bardziej bezpośredni i otwarci na nowe możliwości biznesowe. Z drugiej strony Polska jest znacznie większym rynkiem, co z jednej strony pozwala na wzrosty liczone w setkach tysięcy użytkowników miesięcznie, ale z drugiej osłabia parcie na międzynarodowy rozwój.

Ile pieniędzy potrzeba na uruchomienie takiej aplikacji?

Samo uruchomienie to kilkadziesiąt tysięcy złotych, ale to dopiero początek drogi. W Czechach aplikacja rosła stopniowo przez dwa lata, ale w Polsce, korzystając ze zdobytego doświadczenia zdecydowaliśmy się pójść na całość inaugurując start kampanią, w tym telewizyjną. Zbudowanie docelowego produktu poprzedza zawsze wiele mniejszych eksperymentów i praktyczna nauka z realnymi użytkownikami. To pozwala popełniać błędy taniej.

A Pan ile spędza minut/godzin tygodniowo na dojazdach do pracy?

Dojazdy do pracy pochłania mi kilka godzin tygodniowo. Mieszkam w spokojnym miejscu na obrzeżach Warszawy, a pracuję w świetnym biurze położonym w samym centrum Warszawy, co niestety wiąże się z dłuższymi dojazdami. Coś za coś. Z drugiej strony dzięki temu zyskuję jednak czas dla siebie, w którym mogę uczyć się i inspirować słuchając ciekawych podcastów.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *