Jak znaleźć dobrego księgowego?
Home / Poradniki / Jak znaleźć dobrego księgowego?

Jak znaleźć dobrego księgowego? 2

Ze względu na często niejednorodne interpretacje przepisów prawnych oraz zawiłość wielu zagadnień podatkowych, coraz większa liczba przedsiębiorców decyduje się na outsourcing usług księgowych do wyspecjalizowanych podmiotów, które w zamian za ustaloną opłatę będą prowadzić księgi rachunkowe. Jakimi kryteriami warto się kierować w momencie podejmowania współpracy z biurem rachunkowym, w jaki sposób sprawdzić jego kompetencje i na jakich warunkach podjąć współpracę?

Własna księgowa – kto powinien ją mieć?

Zatrudnienie księgowego do kadry pracowniczej daje poczucie, że osoba odpowiedzialna za nasze finanse należy do personelu firmy i dba o jej dobro. Z drugiej strony oddelegowanie prowadzenia ksiąg rachunkowych wiąże się z wieloma zaletami, między innymi: oszczędnością czasu i pieniędzy, bowiem powierzamy nasze księgi w ręce profesjonalistów, a także ograniczeniu naszej odpowiedzialności przed organami podatkowymi i możliwości skupienia się na głównej działalności firmy. Odpowiedni kandydat posiadający właściwe kompetencje do prowadzenia ksiąg rachunkowych częstokroć posiada różne certyfikaty potwierdzające jego umiejętności jak np.: Certyfikat Ministra Finansów, Certyfikat Dyplomowanego Księgowego lub Certyfikat Eksperta Usług Księgowych wydawane przez Stowarzyszenie Księgowych w Polsce. Jednak nie są one jedynym wyznacznikiem jakości prowadzonych usług.

Odpowiednie uprawnienia

Do 2014 r. wyznacznikiem księgowego posiadającego odpowiednie kompetencje był imienny certyfikat wydawany przez Ministra Finansów. Taki dokument poświadcza jego kompetencje w zakresie świadczonych usług i dowodzi, że mamy do czynienia z osobą, która posiada odpowiednie wykształcenie i doświadczenie w księgowości lub też taką, która zdała państwowy egzamin. Obecnie posiadanie Certyfikatu Ministerstwa Finansów nie jest już niezbędne do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Jednak nadal jest to wysoko ceniony dokument potwierdzający posiadanie odpowiednich kompetencji. Warto także zwrócić uwagę na przynależność do Stowarzyszenia Księgowych w Polsce lub do Centrum Informacji Księgowej. Organizacje te dbają o jakość świadczonych usług i zachowanie wysokich standardów etycznych wśród swoich członków.

Przy wyborze biura rachunkowego musimy także zwrócić uwagę, czy posiada ono wykupione ubezpieczenie OC umożliwiające odzyskanie ewentualnej kary, która mogłaby zostać naliczona przez urząd z tytułu błędów w rozliczeniach finansowych. Polisa ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej jest zabezpieczeniem przed ewentualnymi pomyłkami biura rachunkowego i świadczy o profesjonalizmie danego podmiotu. Niezwykle istotne przy wyborze dostawcy usług księgowych jest także sprawdzenie jej zakresu – obowiązkowemu ubezpieczeniu nie podlegają np. rozliczenia z ZUS czy prowadzenie książki przychodów i rozchodów. Jednak także w tych dokumentach mogą powstać błędy, za które powinniśmy mieć prawo domagać się odszkodowania.

Forma współpracy i zakres obowiązków

Przy podejmowaniu współpracy z biurem rachunkowym należy przede wszystkim ustalić zakres usług, które będą nam świadczone. Większość podmiotów oferuje swoją pomoc w zakresie prowadzenia ewidencji dla celów podatkowych oraz archiwizacji dokumentów finansowych, jednak niektóre biura rozszerzają zakres usług m.in. o reprezentowanie przedsiębiorcy w toczących się postępowaniach podatkowych, doradztwo finansowe, korygowanie błędów popełnionych przez poprzednich pracowników, audyt dokumentacji firmowej czy prowadzenie dokumentacji kadrowej. Kompleksowa obsługa księgowości, kadr i płac daje poczucie bezpieczeństwa, że żadne zmiany prawne i organizacyjne nie zaburzą procesu ewidencji dokumentów i naliczania wynagrodzeń oraz poczucie komfortu, że wszystkie dokumenty przekazujemy do jednego biura.

Jak sprawdzić kompetencje?

W przypadku wyboru biura rachunkowego, doradcy podatkowego czy też własnej księgowej warto kierować się przede wszystkim rekomendacjami ich dotychczasowych klientów. Duża liczba zadowolonych konsumentów świadczy o profesjonalizmie i rzetelności danego podmiotu, co zwiększa prawdopodobieństwo również naszego zadowolenia z jego usług. Niestety w dobie wszechobecnego Internetu często można znaleźć rozbieżne informacje dotyczące danej firmy. Dodatkowo także możemy natknąć się na komentarze reklamowe bądź zamieszczone przez konkurencję. Ten natłok informacji sprawia, że ciężko podjąć właściwą decyzję co do osoby bądź podmiotu, który w profesjonalny sposób zajmie się naszymi finansami. Jeśli nie dysponujemy kandydatem z polecenia np. przez partnera biznesowego czy wspólnika w interesach, będziemy musieli sprawdzić jego kompetencje w trakcie procesu rekrutacyjnego. Najkorzystniej to zrobić przy pomocy specjalistów z zakresu HR, którzy posiadają odpowiednią wiedzę i umiejętności, aby rzetelnie i jak najbardziej wiarygodnie ocenić kompetencje kandydata na księgowego już na etapie procesu rekrutacji. Dobrym rozwiązaniem jest także kontakt z poprzednimi pracodawcami kandydata i zasięgnięcie ich opinii na temat zaangażowania, pracowitości oraz rzetelności w wykonywaniu swoich obowiązków.

Nie działaj pochopnie

Wybór odpowiedniego księgowego może zaważyć w znaczący sposób i wpłynąć na funkcjonowanie naszej firmy. Odpowiedni pracownik może okazać się nieocenioną pomocą w optymalizacji podatkowej, wyszukiwaniu korzystnych rozwiązań zgodnie z literą prawa, a także prowadzeniu i rozwijaniu biznesu, podczas gdy niekompetentna osoba narazi nas na kary za wykroczenia podatkowe. Przed oddaniem naszych finansów w ręce osoby trzeciej warto wziąć zatem pod uwagę przede wszystkim jej kompetencje, zakres odpowiedzialności cywilnej oraz spektrum udzielanego wsparcia merytorycznego.

Marta Sarniak
Lider Zespołu Księgowego
Impel Business Solutions Sp. z o.o.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Theme developed by TouchSize - Premium WordPress Themes and Websites