Zakładanie działalności gospodarczej – co należy wiedzieć?
Home / Poradniki / Zakładanie działalności gospodarczej – co należy wiedzieć?

Zakładanie działalności gospodarczej – co należy wiedzieć? 2

Każdy, kto pragnie rozpocząć pracę na własny rachunek i otworzyć własną działalność gospodarczą powinien poznać kilka podstawowych kroków, które zapewnią właściwy start. Nie należy obawiać się ogromnej ilości formalności, ponieważ odpowiednie przygotowanie, może ograniczyć je do minimum i sprawić, że otworzenie jednoosobowej działalności nastąpi szybko i bezproblemowo.

Od czego zacząć?

Jednoosobowa działalność gospodarcza to forma prawna, która charakteryzuje się najszybszą, najprostszą i bezpłatną rejestracją. Nie wymaga kapitału zakładowego, umożliwia prowadzenie uproszczonej księgowości, daje szansę skorzystania z różnego rodzaju dotacji oraz ulg, jak np. niższe składki w ZUS przez 24 miesiące. Przed założeniem własnej działalności należy zastanowić się, jaka forma opodatkowania będzie dla nas najkorzystniejsza. Może to być podatek PIT na zasadach ogólnych, PIT liniowy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych lub karta podatkowa. Kolejnym krokiem zbliżającym do rozpoczęcia działalności jest wybór PKD. Skrót PKD oznacza Polską Klasyfikację Działalności Gospodarczych, a poszczególne kody stosuje się w statystyce, ewidencji, dokumentacji, rachunkowości oraz urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej. Na podstawie kodu PKD przypisywany jest także numer REGON w rejestrze jednostek gospodarki narodowej. Kod PKD wybiera się podczas wypełniania wniosku rejestracji działalności gospodarczej- CEIDG-1. W celu określenia odpowiadającego kodu, pomocna może okazać się strona Głównego Urzędu Statystycznego, gdzie znajduje się pełna klasyfikacja kodów PKD.

Biuro rachunkowe

Każdy przedsiębiorca zobowiązany jest do prowadzenia księgowości. W przypadku jednoosobowej działalności można zająć się księgowością samodzielnie, jednak bez odpowiedniej wiedzy na ten temat, może okazać się to zadaniem trudnym i czasochłonnym. Warto zatem skorzystać z usług profesjonalnego biura rachunkowego, którego pracownicy nie tylko pomogą podczas wypełniania pierwszych formalności, ale także będą trzymali pieczę nad finansami firmy w późniejszym czasie. We wniosku CEIDG należy podać dane biura, które będzie prowadziło dokumentację finansową firmy, jednak gdy w tym momencie jeszcze nie mamy pewności komu powierzymy to zadanie – wskazujemy, że będziemy robić to samodzielnie, a po nawiązaniu współpracy z biurem rachunkowym, uzupełniamy dane we wpisie CEIDG.

Wypełnianie wniosku CEIDG

Wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej można dokonać poprzez stronę internetową firma.gov.pl. Wniosek ten jest jednocześnie wnioskiem o nadanie numeru REGON, nadanie lub wskazanie numeru NIP (jeśli wcześniej nie został nadany). Jeżeli osoba składająca wniosek nie miała wcześniej przypisanego numeru NIP i REGON, zostanie on nadany automatycznie wraz z przyjęciem wniosku. Następuje tu również wybór formy opodatkowania oraz zgłoszenie płatnika składek ubezpieczeniowych dla ZUS. Formularz ten można również wypełnić i złożyć w odpowiednim urzędzie gminy. Wpis firmy w CEIDG powinien pojawić się od 1 do 3 dni od złożenia wniosku.

ZUS i Urząd Skarbowy

Jeśli przedsiębiorca zakładający działalność gospodarczą posiadał wcześniej numer NIP, pozostaje on nie zmieniony dla jednoosobowej działalności gospodarczej. Decydując się na bycie czynnym VAT-owcem, powinniśmy złożyć do Urzędu Skarbowego formularz VAT-R. Przy jego sporządzeniu może pomóc wybrane wcześniej biuro rachunkowe. W ZUS-ie natomiast należy uzupełnić druk ZUA, jeśli działalność gospodarcza jest naszym jedynym źródłem dochodu. Jeśli jednak jesteśmy jednocześnie zatrudnieni na umowę o pracę, w której zarabiamy powyżej minimalnej pensji krajowej, wypełniamy także druk ZZA. Druki te należy złożyć w dowolnym oddziale ZUS nie później niż 7 dni od daty rozpoczęcia działalności.

Konto firmowe i pieczątka

Konto w banku i pieczątka to także bardzo ważne elementy, o których nie można zapomnieć w czasie zakładania jednoosobowej działalności gospodarczej. Oczywiście, co do posiadania pieczątki nie ma żadnego prawnego wymogu, ale okazuje się ona wygodna i przydatna podczas wypełniania wszelkich firmowych dokumentów. Pieczątka powinna zawierać: pełną nazwę firmy wraz z imieniem i nazwiskiem właściciela, adres, NIP i REGON oraz opcjonalnie – telefon, e-mail, adres strony www.

Konto w banku jest kwestią indywidualną, jednak warto zapoznać się i porównać oferty różnych ba

Rafał Tomkowicz Redaktor Naczelny

nków, aby wybrać konto idealnie dopasowane do swoich potrzeb. Warto zwrócić uwagę na wysokości opłat, związanych z prowadzeniem rachunku, przelewy, wypłaty, wpłaty, opłaty za uzyskanie karty do rachunku oraz lokalizację oddziałów i bankomatów wybranego banku. Wygodnym rozwiązaniem może okazać się założenia konta firmowego przez Internet.

Do dzieła!

Stosując się do powyższych wskazówek, proces zakładania działalności gospodarczej może okazać się naprawdę bezproblemowy. Odpowiednia wiedza i przygotowanie oraz ewentualna pomoc doświadczonych księgowych z pewnością pomoże podczas startu. Po przebrnięciu przez pierwszy etap, można przekonać się, że formalności z tym związane wcale nie są takie straszne. Później pozostaje już tylko skupienie się na realizacji założonych celów biznesowych i osiąganiu sukcesów!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Theme developed by TouchSize - Premium WordPress Themes and Websites