Jak stworzyć skutecznego bloga firmowego?
Home / Poradniki / Jak stworzyć skutecznego bloga firmowego?

Jak stworzyć skutecznego bloga firmowego? 0

W błędzie jest ten, kto sądzi, że świetny produkt lub usługa same w sobie gwarantują sukces. Produkcja idzie ramię w ramię nie tylko ze sprawną sprzedażą, ale też z marketingiem, który dba o to, żeby produkt był postrzegany zgodnie z naszymi intencjami. Jednym z najważniejszych narzędzi wizerunkowych jest blog firmowy, którego potencjał, pod warunkiem właściwego prowadzenia, może być ogromny.

Blog firmowy to narzędzie komunikacji z potencjalnymi klientami, a więc odbiorcami produktów i usług. Można założyć, że w obu przypadkach mamy do czynienia z podobnym targetem podstawowym, definiowanym przez grupę wiekową, poziom zamożności czy, w niektórych przypadkach, miejsce zamieszkania. Trzeba jednak pamiętać, że blog to narzędzie mające docelowo służyć poszerzeniu spektrum klientów, dlatego tworząc go warto wychodzić poza ustalone z góry schematy.

Służy temu między innymi przedstawianie produktów i usług w mniej oczywistym kontekście, akcentując ich alternatywne zastosowanie lub traktując jako punkt wyjścia do dyskusji o czymś zupełnie innym. W ten sposób na przykład produkty finansowe mogą stać się pretekstem do stworzenia poradnika dotyczącego ślubu i jego aspektów finansowych, a artykuły spożywcze okazją do rozpoczęcia dyskusji o urodzie w kontekście ich zastosowań kosmetycznych.

Kreatywność i nieszablonowe podejście pozwolą zainteresować produktem odbiorców, którzy normalnie nie zwróciliby na niego uwagi i takie właśnie poszerzanie bazy klientów jest jednym z głównych celów prowadzenia bloga.

W czym tkwi potencjał bloga?

Potencjał można wykrzesać z nawet najbardziej prozaicznego tematu, pod warunkiem, że tworząc treści uwzględnimy potrzeby i oczekiwania odbiorców. Blog firmowy z założenia jest kierowany do potencjalnych klientów i jako taki powinien dostarczać treści dwojakiego typu: praktycznych, skupionych na przedstawianiu cech i zalet produktów lub usług oraz rozrywkowych, które łączą lekkość przekazu z walorami informacyjnymi.

Dobry blog firmowy przedstawia informacje związane z firmą w sposób przystępny dla odbiorców, skupiając się na aspektach ważnych z ich punktu widzenia. Rola bloga jest szczególnie ważna w przypadku branż o wysokim poziomie skomplikowania i specjalizacji, do których należy między innymi branża finansowa. W tym przypadku blog powinien służyć nie tylko prezentowaniu oferty, ale również tłumaczeniu pewnych mechanizmów i pojęć, dzięki czemu klient poczuje się pewniej i obdarzy firmę większym zaufaniem. Budowanie eksperckiej pozycji jest niezwykle ważne w branżach, w których wymagane jest obustronne zaufanie, a relacja na linii sprzedawca-klient nie kończy się w chwili zakupu, ale jest kontynuowana również później i może trwać przez lata.

Jak kreować poczytne treści?

Tworząc bloga musimy zrozumieć, że nie żyjemy w oderwaniu od rzeczywistości. Publikowane w nim treści siłą rzeczy muszą mieć związek z działalnością firmy, ale powinny także uwzględniać aktualne potrzeby i zainteresowania klientów. Rytm bloga wyznaczają z jednej strony wydarzenia z życia firmy (promocje, wprowadzanie nowych produktów itp.), z drugiej strony wyznacza go codzienność odbiorców, związana chociażby ze zmianą pór roku czy z wydarzeniami o ważnym znaczeniu społecznym. Mówimy tu na przykład o konstruowaniu treści z myślą o nadchodzących świętach, sezonie wakacyjnym czy wydarzeniach sportowych, które budzą powszechne zainteresowanie. W tym kontekście ważna jest również znajomość trendów panujących w branży, które kształtują oczekiwania odbiorców. Jeśli konkurencja wprowadza nowatorskie rozwiązania, blog jest dobrym medium do tłumaczenia tych zjawisk i informowania o ujęciu ich we własnej ofercie.

Poza treściami będącymi reakcją na bieżące wydarzenia, ważnym kapitałem są również te o charakterze uniwersalnym, przedstawiające informacje na temat firmy i jej oferty. Mowa o wszelkich tekstach służących kompleksowemu przedstawieniu produktów oraz sposobów ich stosowania, a także prezentacji danych liczbowych i statystycznych, które potwierdzają ich jakość. Do tej kategorii należą także case studies i realizacje, pokazujące, jak w praktyce sprawuje się nasz produkt.

Blog to również świetne narzędzie do ocieplania wizerunku firmy, za pośrednictwem którego można prezentować kulisy jej działania. „Uczłowieczaniu” służą rzeczy tak proste, jak publikacja zdjęć z biur czy przedstawienie pracowników, którzy pracują w ich zaciszu. Dzięki temu klient ma świadomość, że za produktem nie stoi bezduszna, bezimienna machina, ale osoby z krwi i kości, których zadaniem jest dostarczenie mu jak najlepszego produktu lub usługi.

A skoro mowa o zdjęciach, warto zadbać o urozmaicanie formy prezentacji. Tekst to nie wszystko – informacje w sposób lekki i przystępny świetnie przedstawiają również infografiki, grafiki czy prezentacje. Warto po nie sięgać zwłaszcza, kiedy chcemy zaprezentować dane o dużym poziomie skomplikowania, oczywiście w uproszczeniu lub w skrócie.

Content marketing wesprze bloga

Prowadzenie bloga nie ma sensu bez content marketingu, czyli strategii zarządzania treścią. Określa ona nie tylko tematykę tekstów czy materiałów, ale również sposoby ich dystrybucji, ponieważ nawet najlepsza treść nie znajdzie odbiorców, jeśli nie będą w stanie do niej dotrzeć.

Dobry content pozwala osiągnąć ekspercką pozycję we własnej branży i zbudować relację z obecnymi i potencjalnymi klientami. Żeby tak było, treści dobrej jakości muszą docierać do potencjalnych odbiorców sprawnie i regularnie, najlepiej różnymi kanałami. W tym kontekście blog jest źródłem, z którego wypływają „strumienie” informacji, prowadzące przede wszystkim do mediów społecznościowych, ale także na strony branżowe lub powiązane z działalnością marki.

Ogromną rolę w sprawnym docieraniu treści do odbiorców odgrywa również zwiększanie widoczności bloga w wyszukiwarkach. W tym celu konieczne jest zintegrowanie dobrych treści z optymalizacją witryny pod kątem SEO, dzięki czemu poszukujący produktu lub usługi za pośrednictwem wyszukiwarki znajdą je na naszej stronie lub blogu. Posiadanie go sprawia, że strona jest lepiej indeksowana, a co za tym idzie produkt ma większe szanse na odnalezienie.

Blog w dobrych rękach

Stworzenie poczytnego bloga wymaga czasu, zaangażowania i umiejętności. Wiedza ekspercka jest bardzo ważna, ale równie dużą rolę odgrywa umiejętność pisania, tzw. lekkie pióro, które umożliwia przedstawianie często skomplikowanych informacji w sposób przystępny dla odbiorcy. Podobnie rzecz ma się z grafikami i zdjęciami – ich jakość również musi być wysoka, tak by zwiększyć szanse na to, aby czytelnicy zechcieli się podzielić treściami z innymi. Nie w każdej firmie znajdą się pracownicy zdolni do prowadzenia bloga we właściwy sposób. Tam, gdzie ich brakuje z pomocą przychodzą wyspecjalizowane agencje content marketingu, dzięki którym treści będą skrojone pod firmowe oczekiwania i staną się realnym wsparciem sprzedaży.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Theme developed by TouchSize - Premium WordPress Themes and Websites