Sterylnie, jak w szpitalu, czyli jak naprawiane są samoloty

–  Najpiękniejszy samolot? Sprawny, bo może lecieć i to jest piękne – mówi Zbigniew Matczuk, mechanik lotniczy z ponad 30 – letni stażem.  W rozmowie z Bliżej Biznesu zdradza kulisy swojej pracy. 

Bliżej Biznesu:– Jak wygląda „warsztat” dla samolotów? Przypomina chociaż trochę ten samochodowy? 
Zbigniew Matczuk:– Obsługę samolotu dzieli się na dwa rodzaje: obsługę liniową, czyli bieżącą na płycie lotniska, wykonywaną co parę dni lub godzin w zależności od typu samolotu i hangarową wykonywaną, co określoną liczbę godzin wylatanych przez samolot lub co określone interwały czasowe, np. 3 lub 4 miesiące. Hangar trochę przypomina duży garaż tyle tylko, że jest w nim prawie tak czysto, jak w sali operacyjnej w szpitalu. W środku są podesty i drabinki do obsługi samolotu. Stanowiska z dostępem do dokumentacji obsługowej. Narzędzia znajdują się w specjalnych skrzynkach, tak aby przed obsługą i po można było łatwo stwierdzić czy wszystko jest na swoim miejscu, ponadto są ponumerowane, aby można było łatwo przypisać narzędzie do właściciela.

Ilu „mechaników” czuwa nad tym, żeby samoloty były sprawne?
To zależy od liczby samolotów i ich typu oraz rodzaju obsługi, tj. czy jest to obsługa liniowa czy też hangarowa. Ogólnie im starszy samolot, tym więcej czasu zajmuje jego obsługa. W małych firmach pracuje od 1 do 10 mechaników a w dużych nawet do 200 i więcej.

Ile czasu zajmuje nauczenie się, jak dbać o samoloty?

Teoretycznie, po studiach na wydziale lotnictwa, licencję można uzyskać już po 12 miesiącach praktyki, ale jest to dość trudne, gdyż trzeba w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego zaliczyć tak zwane moduły wiedzy, które są zakończone egzaminami. Są szkoły średnie, które kształcą w zawodzie, jak również kursy zawodowe, na których szkoli się na dany typ samolotu. Są egzaminy teoretyczne i praktyczne, szczegółowe wymogi niezbędne do uzyskania licencji reguluje Ustawa Prawo Lotnicze.

Jak długo pracuje pan, jako personel poświadczający. I co to – mówiąc po ludzku – znaczy? 
Licencję mechanika posiadam od 32 lat, w zawodzie jestem od 34. Personel poświadczający zajmuje się – kolokwialnie mówiąc – naprawianiem samolotu, analizą usterek i dbaniem na bieżąco, aby samolot był sprawny. Nadzoruje również pracę innych mechaników, którzy jeszcze nie mają licencji. Każda czynność musi być udokumentowana odpowiednim zapisem w dokumentacji obsługowej, a niektóre szczególnie ważne czynności muszą być sprawdzone przez dwie osoby.

Czy mechanicy muszą latać, jak stewardessy, po całym świecie? Pilnować przed każdym startem i lądowaniem, czy wszystko jest ok?
Mechanicy obecnie nie latają. Przeglądy przedstartowe wykonują piloci po odpowiednim przeszkoleniu. Przeglądy liniowe, czyli wykonywane na płycie lotniska, wykonuje się w zależności od typu samolotu, co 48 godzin lub np. co 14 godzin lotu samolotu w tzw. bazie, czyli lotnisku na którym planuje się obsługę w czasie przerw w lotach ( najczęściej w nocy). Podstawą wszelkiej pracy jest dokumentacja techniczna. Praca mechanika kończy się dopiero po złożeniu podpisu poświadczającego, że samolot jest sprawny .

Czy taki personel musi być czujny również w trakcie lotu? Czy jest obecny na pokładzie?
Nie, miejsce mechanika pokładowego zajęły komputery, które na bieżąco analizują systemy samolotu.

Ile czasu zajmuje sprawdzenie samolotu przed startem?

Od 30 minut do około 2 godzin.

Najpiękniejszy samolot…to? 
Sprawny samolot, bo może lecieć i to jest piękne.

Czy w środowisku lotniczym, podobnie jak w motoryzacji, jest top najlepszych marek? Który model samolotu jest mercedesem wśród samolotów?
Jest wielu producentów samolotów, dwaj główni to Airbus i Boeing. Jak dla mnie takim samolotem jest Boeing 737.

Czy fajnie jest pracować nad czymś, o czym większość nie ma pojęcia? Jakie to uczucie?
Cóż, jest to praca, która wymaga ciągłego uczenia się i nie jest rutynowa. Mnie wciąż daje satysfakcję i przyjemność, chociaż w lotnictwie nie ma wolnych sobót i niedziel. Ponadto wymaga ciągłego doskonalenia swojej wiedzy.

Z czego wynika większość usterek w samolotach? Czy można je przewidzieć?
Większość usterek wynika ze zużycia się materiałów, rzadziej z powodu niewłaściwej obsługi. W nowych samolotach występują sporadycznie błędy oprogramowania, które są dość szybko przez producenta modyfikowane. Usterki, które występują, zawsze są analizowane, aby można było określić prawdopodobieństwo ich wystąpienia w przyszłości.

Ile można zarobić, jako obsługa techniczna? 
Pracując na etacie zarobki wahają się od 7 tysięcy do 15 tysięcy złotych, zaś średnia stawka mechanika na kontrakcie waha się od 30 do 35 euro za godzinę. To oczywiście jest zależne od rodzaju posiadanych uprawnień. Osoby, które nie czują odpowiedzialności wykonywanej pracy nie nadają się do zawodu. Rzetelność w codziennej pracy jest podstawą w tym zawodzie, choć osobiście myślę, że w każdym.

Czy śledzi pan informacje o awaryjnych lądowaniach na lotniskach? Zastanawia się pan, co mogło się stać, nawet jeżeli dzieje się to gdzieś daleko w świecie?

Tak, w miarę regularnie przeglądam branżowy portal, na którym można znaleźć informacje o tym, co aktualnie dzieje się w lotnictwie cywilnym.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *