Skuter to jest świat

– Skutery nie hałasują, są bardzo tanie w eksploatacji – 100 kilometrów pokonujemy za 1 złotówkę – a konstrukcja silnika jest prosta i bardzo niezawodna. Dla klientów biznesowych oznacza to miesięczne oszczędności użytkowanej floty do nawet 70%. Dodatkową zaletą dla nas wszystkich to…czyste powietrze. Skutery są zeroemisyjne – opowiada Łukasz Banach z JedenŚlad. Warszawska firma nie tylko wypożycza skutery, ale również je produkuje i serwisuje. Niedawno zaprezentowała nowy model trójkołowego skutera elektrycznego. 

Bliżej Biznesu:– Kto opracował system elektroniczny dla skuterów? 
Łukasz Banach:–  Działamy jako JedenŚlad. W spółce pracuje obecnie kilkanaście osób. Cała historia rozpoczęła się od piątki co-founderów. Wszystko, co powstało to wspólny wysiłek i wspólny sukces.

Jak długo trwały prace nad pierwszym skuterem?

Jesteśmy startupem garażowym, który jeździł po całym świecie i zbierał doświadczenia. Zanim wypuściliśmy pierwszy skuter – testowaliśmy różne konstrukcje i bywaliśmy i w Europie i w USA. A jak projekt się zaczął rozwijać, to oczywiście każdy z nas zrezygnował z etatowej pracy i w pełni zaangażowaliśmy się w rozwój JedenŚlad. W ramach projektu zbudowaliśmy dwa obszary: konsumencki i biznesowy. W ramach pierwszego – operujemy jako JedenSlad.pl, miejska sieć skuterów elektrycznych. W ramach drugiego – dostarczamy skutery dla firm kurierskich i gastronomicznych. Wśród naszych klientów są takie marki jak Amrest (KFC/PizzaPortal) czy Uber (Eats). Jesteśmy zdecydowanym liderem rynku w segmencie B2B. Całość systemu do zarządzania powstała wewnątrz firmy. Analizy, statystyki, aplikacje, moduł serwisowy – to dzieło naszego zespołu a jednocześnie nasza wielka siła.

Skuter nie ma żadnego kluczyka.
Całość floty jest sterowana w pełni zdalnie. Rolę kluczyka spełnia smartfon z aplikacją i systemem dostępnym na niemal wszystkie platformy. Zdalnie sterowany jest zarówno sam skuter (silnik) jak i duży kufer z dwoma kaskami, czepkami higienicznymi, maseczkami antysmogowymi i kamizelkami odblaskowymi umieszczonymi w środku. Opracowanie całości technologii zajęło nam około 5 miesięcy.



Skutery produkowane są w Polsce?

Konstrukcja skuterów pochodzi z Chin, natomiast moduł kufrów, systemów baterii, zasilania i software – to nasz polski wyrób we współpracy z partnerami takimi jak TrybECO, BTO czy NRG. W Polsce skuter przechodzi praktycznie całościowe modyfikacje od A do Z. Nie tylko skuter – właśnie wdrażamy – i na razie wewnętrznie testujemy – innowacyjny 3-kołowy zabudowany pojazd elektryczny, na homologacji skutera.

Ile km można przejechać na jednej baterii?
Wyposażamy skutery w baterie o zróżnicowanym zasięgu – dostosowanym do potrzeb rynku i klientów. W sieci miejskiej pakiety baterii mają zasięg około 60 km, a te dla klientów biznesowych – nawet do 200 km na jednym ładowaniu. Skutery ładujemy albo wymieniając pakiety baterii – co zajmuje mniej niż minutę – albo podłączając bezpośrednio do gniazdka –zwykłego 230V.

Czym  mówiąc obrazowo  różni się skuter spalinowy od elektrycznego? Jakie są plusy i minusy? Dla kogo taka forma transportu może być dobrym rozwiązaniem?
To doskonała forma transportu zarówno w ruchu miejskim dla użytkowników indywidualnych, jak i na potrzeby biznesowe. Dlaczego? Skutery nie hałasują, są bardzo tanie w eksploatacji – 100 kilometrów pokonujemy za 1 złotówkę – a konstrukcja silnika jest prosta i bardzo niezawodna. Dla klientów biznesowych oznacza to miesięczne oszczędności użytkowanej floty do nawet 70%. Dodatkową zaletą dla nas wszystkich to…czyste powietrze. Skutery są zeroemisyjne.

Ile kosztuje wypożyczenie skutera? O ile jest to tańsza opcja od auta? 
W przypadku wypożyczenia skutera obowiązuje naliczanie opłat jedynie za minuty, bez opłat za kilometry. Pierwsze 2 minuty są darmowe – dla spokojnego założenia kasku i przygotowania się do jazdy. Minuta jazdy, w zależności od planu abonamentowego (lub opcji pre-paid) kosztuje od 35 do 69 groszy. Jazda skuterem – zwłaszcza w godzinach szczytu – jest od 2 do 4 razy tańsza niż jazda taksówką. W porównaniu do jazdy autem wygląda to jeszcze korzystniej biorąc pod uwagę koszty parkometrów – skutery nie płacą – szukania miejsca parkingowego (i spalania paliwa), zakupu pojazdu, ubezpieczenia, opon. W przypadku sieci skuterów – wsiadamy na gotowy do jazdy, naładowany i ubezpieczony skuter. Dla naszych klientów biznesowych mamy inne zasady – stałą miesięczną opłatę bez rozliczania za minuty i kilometry.

W jednym z wywiadów powiedział pan, że „crowdfunding da inwestorom jeszcze jedną ciekawą możliwość – jednoczesne posiadanie własnego skutera i wypożyczanie go. Skuter jest nasz, ale możemy włączyć go do sieci”. Jak ten system – mówiąc bardziej obrazowo będzie działać w praktyce?
Można zakupić wyposażony przez nas skuter w wyjątkowo dobrej cenie a następnie udostępniać go w naszej sieci i….zarabiać. To prawdziwa forma ekonomii współdzielenia – wtedy, gdy nie używamy swojego pojazdu możemy go udostępniać innym użytkownikom. Po naszej stronie jest ubezpieczenie skutera i dbanie o jego należyty stan faktyczny.

Wszystkie skutery mają własne imiona zaczerpnięte ze świata zwierząt. Po Warszawie pomykają więc m.in. Okapi, Świstak czy Paw. 
To pomysł, który ma bardziej spersonalizować skutery. Nie chcemy by były to tylko cyfry czy numery rejestracyjne. Tworzymy usługę dla wszystkich mieszkańców i chcemy, żeby była jak najbardziej przyjazna i sympatyczna zarazem. Wyzwaniem będzie nazewnictwo kolejnych zwierząt. A w ramach inwestycji na platformie Crowdway.pl można zaproponować własną nazwę skutera.

Jakie uprawnienia trzeba mieć, żeby jeździć skuterem elektrycznym?
Takie same jak na skuterach spalinowych o pojemności 50ccm. Oznacza to, że osoby urodzone przed 18.01.1995 roku mogą prowadzić jedynie na podstawie dowodu osobistego. Osoby młodsze – potrzebują jakiegokolwiek prawa jazdy (AM, A, B i innego).

Czy skutery elektryczne naprawdę mogą pomóc w walce ze smogiem?
Zdecydowanie tak. Jak pokazuję rozmaite badania – w dużych polskich aglomeracjach pojazdy spalinowę odpowiadają za kilkadziesiąt procent „produkcji” smogu. Pojazdy elektryczne – w tym nasze skutery – to właśnie odpowiedź na fatalną jakość polskiego powietrza.

Ile pieniędzy potrzeba, żeby rozkręcić taki biznes?
Nasza piątka rozwijała przez wiele miesięcy projekt z własnych funduszy. Zainwestowaliśmy spore środki a na wiosnę 2017 roku pozyskaliśmy seedową rundę finansową od dwóch polskich aniołów biznesu, którzy pomagają nam także merytorycznie i biznesowo – to dla nas niezwykle ważne.

JedenŚlad zaprezentował także nowy pojazd własnego projektu – trzykołowy zabudowany skuter. Jak działa ten skuter?
To bardzo stabilna i zabudowana oraz ogrzewana konstrukcja. Ma wszelkie zalety skutera – brak opłat za parkometry, łatwość parkowania, możliwość omijania korków – a jego eksploatacja kosztuje zaledwie 2 złote za 100 kilometrów. A w środku są nawet radio i kamera cofania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *