Rewolucja dla biznesu już trwa! Rok 2018 upłynie pod hasłem zmian

  • ZUS wdrożył E-składkę
  • Jednolity Plik Kontrolny dla małych i średnich firm oraz centralny rejestr faktur
  • Nowe Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO)
  • Raport jednolity oczekiwany efekt nowelizacji ustawy o BIG

 

Przełom roku 2017 i 2018 przynosi przedsiębiorcom prawdziwą „prawną rewolucję”, która znacząco wpłynie na prowadzenie ich działalności. W życie wchodzi wiele nowych przepisów, które doprowadzą do istotnych zmian w obrocie gospodarczym. Wśród nich nie zabrakło rozwiązań, które mają szanse skutecznie zapobiec prawdziwej „zmorze” każdego przedsiębiorcy, czyli zatorom płatniczym. To dopiero początek, bo ważnych dla biznesu nowości legislacyjnych będzie w tym roku jeszcze więcej. Warto przyjrzeć się im bliżej.

1 stycznia w życie weszła e-Składka upraszczająca zasady rozliczeń z ZUS. Zmianie uległ też sposób sprawozdawczości VAT do Urzędu Skarbowego. Teraz wszystkie podmioty gospodarcze, bez względu na ich wielkość, będą miały obowiązek stosowania się do przepisów Jednolitego Pliku Kontrolnego. W kwietniu, na razie dla chętnych, zacznie funkcjonować mechanizm podzielonej płatności split payment. Rozwiązanie to może znacząco zachwiać płynnością finansową małych i średnich firm, które często – w oczekiwaniu na spłatę należności – kredytowały bieżącą działalność ze środków VAT. Zmiany dotyczą także sposobu zbierania i przetwarzania informacji. 25 maja br. zacznie obowiązywać nowe unijne rozporządzenie dotyczące ochrony danych osobowych – RODO. Rusza także raport jednolity, szybka i prosta procedura, która może uchronić przedsiębiorców przed ryzykiem nieterminowej płatności lub jej braku. Wciąż trwają jeszcze prace nad Konstytucją Biznesu, czyli zbiorem przepisów, które mają ułatwić życie mikroprzedsiębiorcom oraz osobom dopiero rozpoczynającym biznes. Pakiet ustaw ma wejść w marcu 2018 roku. Wszystkie te zmiany istotnie wpłyną na prowadzenie działalności gospodarczej.

 

Raport jednolity, czyli kompleksowe źródło informacji o firmach

Nowelizacja ustawy dot. udostępniania informacji gospodarczej i wymiany danych gospodarczych, poprawi sytuację wielu polskich właścicieli firm. Przedsiębiorcy odczuwają potrzebę ułatwień w pozyskiwaniu informacji o potencjalnych kontrahentach, czego obraz dają nam wyniki badania SW Research*. Aż 67,3 proc. uczestniczących w nim respondentów pozytywnie ocenia zasadę jednego formularza, który umożliwi pobranie informacji ze wszystkich rejestrów publicznych. Jednocześnie 72 proc.* przedsiębiorców (jednoosobowe działalności) pozytywnie ocenia zmiany w kierunku szybszego pobrania kompleksowej informacji ze wszystkich istniejących BIG-ów za pomocą tylko jednego wniosku. To istotna rewolucja i kolejny krok do zwiększenia bezpieczeństwa obrotu gospodarczego. Dzięki nowej ustawie o BIG, każdy przedsiębiorca może we wszystkich BIG-ach funkcjonujących na polskim rynku sprawdzić wiarygodność płatniczą swoich potencjalnych kontrahentów za pomocą tylko jednego formularza – raportu jednolitego.

Raport jednolity to prawdziwie rewolucyjne rozwiązanie, które nie tylko wspiera, ale i zabezpiecza, szczególnie przedsiębiorców, przed niepotrzebnym ryzykiem finansowym czy utratą płynności finansowej w wyniku współpracy z niewypłacalnymi kontrahentami. Zapewnia kompleksową informację o kondycji finansowej sprawdzanego przedsiębiorcy, pochodzącą z wszystkich BIG-ów funkcjonujących na polskim rynku. – komentuje Edyta Szymczak, Prezes Zarządu ERIF BIG S.A. – Taki zbiorczy raport pobrany o własnej firmie może być także cennym źródłem informacji o własnym biznesie. Przedsiębiorcy znajdą w nim informacje na temat tego kto i dlaczego wpisał do któregokolwiek z BIG-ów ich firmę i czy są to informacje pozytywne czy niestety o zadłużeniu.

Z usługi raportu jednolitego można w bardzo łatwy sposób skorzystać wchodząc na stronę internetową www.erif.pl. Każdy, kto posiada już umowę z biurem, może zalogować się do systemu i w zakładce sprawdzania przedsiębiorcy, wpisać po prostu NIP firmy, którą chce sprawdzić oraz zaznaczyć, z których biur dodatkowo chce otrzymać informacje. Następnie ERIF BIG S.A. zweryfikuje informacje w oznaczonych przez klienta rejestrach BIG i przedstawi kompleksowy raport. Warto pamiętać, że w najbliższym czasie biura informacji gospodarczej dostaną też łatwy dostęp do rejestrów publicznych i będą mogły również pomagać w interpretacji otrzymywanych informacji oferując usługę scoringu.

Pakiet wierzycielski sprzymierzeńcem firm

Prowadzenie własnej firmy to wyzwanie i odpowiedzialność za podejmowane decyzje oraz zobowiązania. Do tego dochodzi nienormowany czas pracy, stałe zobowiązania wobec organów podatkowych i ZUS-u. 71 proc. przedsiębiorców z sektora MSP deklaruje, że ma kłopoty z nieterminowymi płatnościami za wystawione faktury. Rozwiązaniem może okazać się nowelizacja ustawy o BIG-ach i wchodzący w życie pakiet wierzycielski. – Z naszych badań wynika, że co piąty przedsiębiorca* nie wie jakie prawa przysługują firmie w związku z ustawą o BIG. – mówi prezes Edyta Szymczak. – To dowód na to, że działania edukacyjne z zakresu zarządzania finansami oraz systematyczne promowanie narzędzi BIG są wciąż niezwykle potrzebne. W bazie ERIF BIG S.A. znajduje się ponad 700 tys. przedsiębiorstw, o których znajdziemy pozytywny lub negatywny wpis. Posiadamy blisko 6,5 mln informacji o zobowiązaniach tych podmiotów, o wartości przekraczającej 2,2 mld złotych. Powody zaległości finansowych są różne, ale warto wiedzieć, że średnia wartość niezapłaconych zobowiązań podmiotu gospodarczego to 12,5 tysiąca złotych, a najczęściej terminowo regulowane faktury i zobowiązania wpisane do ERIF wynoszą średnio 2 tysiące złotych. Dla jednoosobowych działalności i małych firm kilku czy kilkunastotysięczna zaległość to znaczna część ich miesięcznego dochodu. Teraz, dzięki zmianom przepisów, za pomocą jednego wniosku będzie można sprawdzić wiarygodność klienta w kilku BIG-ach i w ten sposób ustrzec się przed ryzykowną umową. Przecież własna firma, to nie tylko nasza marka osobista, ale przede wszystkim nasze pieniądze – dodaje prezes Szymczak.

Nowy zakres uprawnień BIG-ów

Nowe przepisy zmieniają zakres uprawnień i zadań BIG. Sprawia to, że stają się one źródłem prawdziwie kompleksowej informacji – poza możliwością udostępniania danych o nieopłaconych lub nieterminowo regulowanych zobowiązaniach, będzie wkrótce można w nich również zweryfikować dane ze zbiorów PESEL, CEIDG, KRS, REGON, a także nowopowstających rejestrów np. Rejestru Należności Publiczno-Prawnych czy Krajowego Rejestru Zadłużonych. Dotychczas BIG-i nie miały dostępu do tak wielu źródeł informacji o zadłużeniu firm i konsumentów. To w znaczący sposób przyczyniało się do wydłużenia procesu i utrudniało proces weryfikacji zainteresowanym podmiotom. Teraz konsumenci i podmioty gospodarcze mają już możliwość weryfikacji potencjalnych klientów i kontrahentów za pomocą wspomnianego raportu jednolitego. Dzięki niemu otrzymają w jednym wybranym BIG-u informacje o przedsiębiorcy pochodzące z wszystkich BIG na polskim rynku.

– Warto dodać, że – zgodnie z ustawą o BIG-ach – raz na pół roku bezpłatnie można wystąpić z prośbą o informacje dotyczące swojej firmy – podkreśla Edyta Szymczak.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *