Prowadzenie firmy we własnym mieszkaniu – jak to rozliczyć?

kobieta z laptopem na kanapie

Coraz więcej osób decyduje się na prowadzenie firmy we własnym mieszkaniu lub domu. Takie rozwiązanie pozwala zaoszczędzić wielu kosztów związanych z wynajmem biura czy odpowiedniego lokalu. Wątpliwości wzbudza jednak kwestia rozliczeń tego typu działalności.

W Polsce przybywa jednoosobowych działalności gospodarczych. Taka forma prowadzenia biznesu zazwyczaj nie wymaga wynajmu czy zakupu specjalnego lokalu, ponieważ większość prac przedsiębiorca może wykonywać z domu. Prowadzenie firmy we własnym mieszkaniu jest dużo bardziej przyjazne dla jego portfela. Pozwala również zaoszczędzić sporo czasu przeznaczanego dotychczas na dojazdy.

Niestety wśród właścicieli firm duże wątpliwości wzbudzają kwestie rozliczenia kosztów prowadzenia firmy w swoim miejscu zamieszkania. Choć w koszty uzyskania przychodu można wliczyć wiele różnych wydatków, nie mogą one jednak sprawiać wrażenia prywatnych. Niejednoznaczne przepisy oraz płynna granica sprawiają, że rozdzielenie kosztów prywatnych od kosztów firmowych może stanowić spory kłopot.

Osobny pokój do pracy?

Prowadzenie firmy we własnym mieszkaniu i wydatki z tym związane mogą zostać wciągnięte w koszty uzyskania przychodu, jednak potrzebna jest do tego odpowiednia dokumentacja, m.in. odczyty z liczników oraz bilingi. Do niedawna wymogiem w tej kwestii było wydzielenie osobnego pokoju do pracy, w którym znajdowały się wyłącznie urządzenia służbowe. W ten sposób opłaty prywatne i firmowe mogły być szczegółowo rozliczane.

Wprowadzone w 2017 r.  prawo zniosło ten obowiązek. Od tamtej pory przedsiębiorca może procentowo określić część powierzchni, którą przeznacza na biuro domowe. Wówczas do rozliczenia czynszu należy po prostu określić współczynnik, jaki wyznacza część przeznaczona na działalność gospodarczą podzielona przez powierzchnię całego mieszkania. Kwestia ta znacznie komplikuje się jednak w przypadku rachunków za media. W tym przypadku wygodniejsze będzie po prostu zainstalowanie odrębnych liczników, jak i odrębnego routera dla opłat za Internet.

Warto zaznaczyć, że przedsiębiorca prowadzący działalność we własnym mieszkaniu może wliczyć w koszty uzyskania przychodu również odsetki kredytu hipotecznego i koszt remontu. W tym celu powinien skorzystać z tego samego współczynnika, którym posługuje się przy rozliczaniu czynszu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *