Pierwsza taka fabryka w kraju. Tworzy przeboje disco polo

– Disco Polo od dobrych kilku lat święci swoje triumfy. Po latach „muzycznego podziemia” przeżywa prawdziwy rozkwit. Z całą pewnością przyczynił się do tego internet, dzięki któremu artyści docierają do milionów fanów każdego dnia. Wystarczy spojrzeć na popularność teledysków na YouTube. Mówi się żartobliwie, że „disco polo nikt nie słucha, a wszyscy znają” – opowiada Marcin Książak, współzałożyciel Fabryki Przebojów, która produkuje dla artystów utwory disco polo.

Bliżej Biznesu:– To prawda, że nie nadążacie z produkcją?

Marcin Książak:– Skupiamy się na produkcji gotowych, kompletnych kompozycji, a klientów chętnych do zakupu jest zawsze więcej niż piosenek, które produkujemy. Faktem jest, że 99 procent gotowych piosenek naszego autorstwa sprzedaje się w ciągu 2–3 dni tylko za pomocą newslettera, a wypuszczamy dwie piosenki tygodniowo, więc naturalnie są klienci, którzy muszą czekać na kolejne produkcje, bo konkretna piosenka występuje w jednym egzemplarzu. Tak naprawdę produkcja piosenki to zawsze proces twórczy, gdzie trzeba stworzyć ciekawą, chwytliwą melodię, napisać dobry tekst i stworzyć dobrze grającą aranżację, więc dwie kompletne produkcje tygodniowo to są na ten moment nasze maksymalne możliwości produkcyjne.

Ile utworów, hitów już wyprodukowaliście?

Biorąc pod uwagę doświadczenie producenckie Łukasza, to na swoim koncie ma już grubo ponad 250 kompozycji. Wiele z nich można określić mianem muzycznych hitów. Mówimy tutaj o piosenkach takich jak MLECZKO – TOP GIRLS, piosenki Pięknych i Młodych, Jorrgusa czy zespołu NEWS. Ja mam w swoim dorobku ponad 30 kompozycji. Jeżeli chodzi o Fabrykę Przebojów, to przez ostatnie 2 miesiące, kiedy tak naprawdę ruszyliśmy pełną parą z produkcją, skomponowaliśmy i sprzedaliśmy 25 gotowych piosenek. Mówimy tutaj tylko o kompozycjach disco polo and dance.

Jak wygląda produkcja piosenki? Jak długo to trwa?

Na gotowy produkt, który oferujemy klientom, składa się pięć elementów: pomysł, czyli tzw. wena twórcza, ciekawa linia melodyczna, chwytliwy, zapamiętywalny tekst, dobrze brzmiąca aranżacja i nagranie wersji demo z wokalem.

Gdzie odbywa się produkcja?

Nad kompozycjami i nagraniami pracujemy w naszym studiu. Piosenka powstaje zazwyczaj w kilka dni, ale czasem wymaga to więcej czasu. Wbrew pozorom napisanie dobrej piosenki disco polo nie jest łatwe i wymaga dużego zaangażowania, kreatywności i warsztatu. Tak naprawdę nasz sukces, to lata doświadczeń zdobytych w pracy, jako producenci, oraz ciągły rozwój i inwestycja we własne kompetencje i umiejętności.

Ile kosztuje jedna, gotowa piosenka? O jakich kwotach mówimy?

Cena gotowej, kompletnej piosenki, którą tak naprawdę wystarczy nagrać, jako konkretny artysta, uzależniona jest zawsze od nakładu pracy i czasu, jaki poświęciliśmy na jej produkcję. W przypadku zainteresowania konkretną piosenką, po wysłuchaniu demo artysta zgłasza się do nas i otrzymuje ofertę zakupu wraz z warunkami.

Jak narodził się pomysł na produkcję przebojów disco-polo? I czy mówimy tylko o disco-polo, czy również o innych gatunkach muzycznych?

Poznaliśmy się z Łukaszem podczas Akademii Disco Dance, czyli szkoleniach z produkcji muzyki, które on organizował i prowadził. Kiedy po szkoleniu zaczęliśmy rozmawiać o biznesach, okazało się, że mamy podobne spostrzeżenia i plany na rozwój. Postanowiliśmy spotkać się kilka razy i porozmawiać na temat wspólnej firmy. Od początku czuliśmy, że świetnie się uzupełniamy, ponieważ Łukasz był uznanym kompozytorem i producentem muzycznym, a ja od wielu lat prowadziłem z sukcesem duże firmy i zarządzałem sprzedażą i marketingiem w korporacjach. Biznes w naszym przypadku polegał na połączeniu zasobów i wspólnej, konkretnej wizji. Disco Polo and dance to tylko jeden z nurtów i gałęzi naszej działalności. Tworzymy również w innych gatunkach i stylach muzycznych.

Czy jest jakaś recepta na przebój? Jaki musi być utwór, żeby się potem sprzedał i na siebie zarabiał?

Nie ma gotowych recept na muzyczny przebój, na sukces piosenki składa się bardzo wiele elementów. Czasem z pozoru słabsza piosenka przy odpowiednich zabiegach marketingowych, mądrej promocji i dobrym wykorzystaniu social mediów staje się przebojem. Komponując i tworząc nasze piosenki, staramy się jednak bardzo mocno analizować zachowania i preferencje fanów danego gatunku. Korzystamy np. z narzędzi do monitoringu internetu, z wielu narzędzi analitycznych, takich jak chociażby Google Trends. Dzięki temu już na etapie pomysłu na piosenkę staramy się pisać teksty i melodie oraz tworzyć aranżacje w takim kierunku i klimacie, jakiego najbardziej oczekują fani gatunku disco polo. Zawsze zwracamy bardzo dużą uwagę na jakość naszych produkcji, tym bardziej że muzyka disco polo często z jakością ma niewiele wspólnego, a wyznajemy zasadę, że nasze produkcje muszą być top level w swojej kategorii.

Kto kupuje wasze produkcje? Czy są to znani artyści, czy mniej znani?

Naszymi klientami są zarówno topowe, znane zespoły disco polo and dance takie jak np. Extazy, Top Girls, Jorrgus, Pudzian Band, News, Piękni i Młodzi, Marcin Miller, Focus, Mateusz Mijal, jak i zespoły debiutujące. Tak naprawdę tworząc podstawowe narzędzie dla artysty, jakim jest piosenka, każdy artysta jest naszym potencjalnym klientem. Dla debiutujących zespołów dodatkową wartością, którą dajemy, są pozostałe usługi takie jak realizacja teledysków, marketing muzyczny, działania wspierające promocję, doradztwo w zakresie budowania brandu, marki, strategii działania na rynku muzycznych.

Na czym polega edukacja waszych klientów, o której również wspominacie w wywiadach?

Staramy się rozmawiać z naszymi klientami o ich przyszłościowych planach związanych z kupowanym u nas utworem. W jaki sposób chcą tę piosenkę wykorzystać, jak na niej zarobić. Na tym etapie naszej rozmowy bardzo często pojawiają się u nich braki w wiedzy dotyczącej praw autorskich, praw majątkowych do utworu, praw wykonawczych i wszystkiego, co związane jest z monetyzacją muzyki autorskiej. Inna wiedza, jaką przekazujemy, to ta dotycząca marketingu i promocji, a w tym: technik public relation, wykorzystania reklam Google Adwords oraz Facebook Ads. Jest tego dużo, a sprawne poruszanie się po współczesnym rynku muzycznym wymaga znajomości tych mechanizmów.

Jak wygląda dystrybucja waszych przebojów? Jak docieracie do artystów?

Nasz model dystrybucji oparliśmy na newsletterze, który wysyłamy do subskrybentów zapisanych na listę. Artyści zapisani na nasz newsletter dostają na maile wersje demo naszych nowych kompozycji.

Jak weryfikujecie artystów? Czy są artyści, którym nie sprzedacie przeboju?

Ponieważ piosenka występuje w pojedynczym egzemplarzu zawsze dzień lub dwa po wypuszczeniu newslettera naradzamy się wspólnie komu z osób, które wyraziły chęć zakupu piosenki, sprzedajemy daną piosenkę. Nie chcemy pisać piosenek do szuflady, dlatego też podstawowym pytaniem, jakie zadajemy artyście, jest pytanie o to, czy w ciągu najbliższych sześciu miesięcy od zakupu piosenki nakręci do niej teledysk. Staramy się też sprawdzać, jaki poziom muzyczno – wokalny prezentują artyści chętni kupić od nas piosenkę. Dzięki temu jesteśmy w stanie decydować również o jakości muzycznej branży disco polo, a to jest dla nas bardzo ważne.

Czy mieliście już jakieś reklamacje dotyczące przeboju, który nie stał się przebojem?

Jeżeli ktoś potrzebuje gwarancji, to zdecydowanie powinien zakupić toster lub suszarkę. Tworząc gotowe piosenki, tworzymy je w taki sposób, żeby same w sobie miały potencjał na przebój, ale w branży muzycznej nie ma czegoś, co można nazwać gwarancją. Nasze dotychczasowe sukcesy są najlepszą rekomendacją dla klientów i w pewnym sensie można to nazwać czymś na kształt gwarancji.

Co decyduje o tym, czy przebój faktycznie stanie się przebojem?

Odpowiedź jest bardzo prosta. Po pierwsze fani, słuchacze zawsze są najważniejszym czynnikiem tego, czy piosenka staje się przebojem. Ogół działań marketingowych jest również istotnym czynnikiem, ale najważniejsza jest sama piosenka. To melodia i tekst tworzy tę trzy i pół minutową opowieść, z którą, albo utożsami się 20 milionów osób, albo 2000 osób. Odpowiadając zatem: to pomysł na utwór jest naszym zdaniem najważniejszy.

Ile wyświetleń na Youtube mają wasze utwory?

Rekordziści zbliżają się już do okołu 50 milionów. Mamy mnóstwo przykładów na to, że nasze piosenki osiągają milionowe wyniki wyświetleń.

Czym zajmowaliście się wcześniej? Czy byliście związani z branżą disco-polo?

Tak, oczywiście. Łukasz jest muzykiem, kompozytorem, producentem muzycznym, wokalistą. Był redaktorem wielu branżowych pism z dziedziny audio, między innymi Live Sound Polska, Estrada i Studio. Wykształcenie muzyczne oraz wiele kursów i szkoleń z tematyki pracy z dźwiękiem sprawiło, że od 2006 roku profesjonalnie zajmuje się produkcją muzyczną oraz realizacją nagrań w różnych gatunkach muzycznych, w tym muzyki tanecznej, disco polo and dance. Jako artysta występuje pod pseudonimem MOKA i znany jest z takich przebojów jak „I’m done” czy „Pinky Lips”. Stworzył własne marki: Noizz Bros Music, Cafe Music oraz Akademia Disco Dance, w ramach której od trzech lat prowadzi stacjonarne szkolenia z zakresu produkcji muzycznej oraz realizacji dźwięku.

A pan?

Jestem muzykiem, przedsiębiorcą, managerem zarządzającym w przeszłości dużymi firmami i projektami. Ukończyłem Zarządzanie i Marketing oraz wiele prestiżowych kursów i szkoleń z zakresu sprzedaży, marketingu, brandingu zarówno w Polsce, jak i za granicą m.in. Akademię Umiejętności Managerskich uzyskując Certyfikat International Education Society. Jestem też absolwentem prestiżowego programu Quantum Leap T.Harv Eker School. Swoje doświadczenie zdobywałem zarządzając sprzedażą i marketingiem m.in. w takich firmach jak: Falck Medycyna, PZU SA, Wrigley Poland, Uniqa, Carsed, Sawex. Po zakończeniu kariery korporacyjnej zająłem się budowaniem własnych marek, biznesów oraz pomaganiem przedsiębiorcom, jako business coach, mentor i ekspert ds. sprzedaży i marketingu. Jako artysta działałem w branży disco polo w latach 2002-2006, wydałem w tym czasie dwie płyty, a w 2017 roku założyłem zespół Clubbersi. Formacja znalazła się w finale IV Edycji programu Disco Star.

Czy to prawda, że planujecie w przyszłości zająć się również produkcją teledysków, muzyki filmowej i serialowej?

To już nie są plany, to jest już fakt, który się dzieje. Od grudnia wprowadzamy na stałe do oferty realizację teledysków. Muzykę serialową, reklamową, a także inne gatunki muzyczne takie jak Pop, Hip-Hop, House też już produkujemy i komponujemy i będziemy intensywnie rozwijali te segmenty naszej działalności artystycznej.

To pierwsza taka Fabryka Przebojów w kraju?

W Polsce działa kilku producentów i wielu aranżerów tworzących w tym gatunku, natomiast to, co nas wyróżnia to kompleksowość, a także możliwości produkcyjne i konkretne doświadczenie poparte wieloma sukcesami wydawniczymi.

Czy disco polo wciąż święci w Polsce triumfy?

Disco Polo od dobrych kilku lat święci swoje triumfy. Po latach „muzycznego podziemia” przeżywa prawdziwy rozkwit. Z całą pewnością do rozkwitu tego gatunku przyczynił się internet, dzięki któremu artyści docierają do milionów fanów każdego dnia. Wystarczy spojrzeć na popularność teledysków disco polo na YouTube. Polacy kochają disco polo. Mówi się żartobliwie, że „disco polo nikt nie słucha, a wszyscy znają”

Ile można zarobić na produkcjach disco polo w Polsce?

Jak rozumiem pyta pani o to, ile można zarobić, jako producent, kompozytor? Na to pytanie nie ma dobrej odpowiedzi, bo to ile zarabia producent, zależy od tego, czy to, co produkuje, odpowiada klientom. Jeżeli natomiast jest się konsekwentnym w działaniu i stawia się na jakość i rozwiązuje się najważniejsze problemy swoich klientów, czyli w naszym przypadku artystów, to klientów na produkcje nie powinno brakować i można mówić o dobrze prosperującym biznesie. Tak samo wygląda kwestia tego, ile może zarobić artysta disco polo. To również złożony z wielu elementów i czynników proces i dlatego m.in. robiąc biznes w branży disco polo, warto współpracować z profesjonalistami i samemu być profesjonalistą, wtedy zdecydowanie łatwiej o sukces.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *