Koronawirus atakuje gospodarkę

Wraz z pierwszymi doniesieniami o rozprzestrzenianiu się koronawirusa w Europie, w mediach coraz częściej można usłyszeć zapowiedzi nadchodzącego kryzysu. W tej chwili wszyscy zadają sobie pytanie, jaki będzie wpływ epidemii SARS-CoV-2 na polską i światową gospodarkę.

Odwoływanie imprez masowych, ograniczona mobilność obywateli i rezygnacja z pozadomowych aktywności już teraz odbija się negatywnie na wielu sektorach polskiej gospodarki. Z badania przeprowadzonego na zlecenie Rzetelnej Firmy wynika, że już niemal 40 proc. polskich firm z sektora MŚP doświadczyło niekorzystnego wpływu epidemii SARS-CoV-2 na swoją działalność. Co trzecia firma odnotowała spadek sprzedaży produkcji, a niemal 30 proc. boryka się ze zmniejszoną płynnością finansową w związku z epidemią koronawirusa.

– Oczywiście najbardziej cierpi turystyka, która już teraz zmaga się z potężnym kryzysem. W obawie przed zarażeniem turyści masowo odwołują wycieczki, nie tylko te zagraniczne, ale też krajowe – podkreśla Dominik Ciula, Sales Director and Aasa dla Biznesu Product Owner w Aasa Polska SA.

Aż 30 proc. przedsiębiorców obawia się problemów ze spadkiem sprzedaży i brakiem pracowników w ciągu najbliższego kwartału. 11 proc. deklaruje, że w momencie wprowadzenia w Polsce kwarantanny na większą skalę, będą w stanie uchronić swoją firmę przed bankructwem zaledwie przez jeden miesiąc. Tylko 26 proc. respondentów uważa, że w tak trudnych warunkach udałoby im się prowadzić działalność co najmniej przez rok.

Rząd przygotował już specjalne rozwiązanie dla tych przedsiębiorców, którzy w związku z epidemią będą mieć problemy z terminową spłatą należności podatkowych. W takiej sytuacji mogą oni wystąpić z wnioskiem o przyznanie specjalnej ulgi lub całkowite umorzenie zaległości.

Przerwany łańcuch dostaw i niższy popyt

Wraz z rozprzestrzenianiem się koronawirusa i rosnącą liczbą zarażonych Polaków, coraz większa część obywateli zamyka się w domach. Tymczasem ograniczenie wyjść do barów i restauracji, rezygnacja z wizyt w salonach fryzjerskich czy z wyjść do galerii handlowych oznacza mniej pieniędzy trafiających do kieszeni przedsiębiorców. To właśnie zmniejszenia sprzedaży najbardziej obawia się 57 proc. respondentów, którzy wzięli udział w badaniu przeprowadzonym na zlecenie Rzetelnej Firmy.

Warto wspomnieć, że odcięcie Chin od reszty świata oznacza równocześnie przecięcie łańcucha dostaw, na których opiera się duża część światowego handlu. Polscy przedsiębiorcy mogą odczuć ten problem na własnej skórze, ponieważ wiele towarów importowanych jest właśnie z Chin. Te czynniki zwiększają ryzyko efektu domina, w którym problemy jednego sektora przeniosą się na inne, z pozoru zupełnie niezwiązane z epidemią.

– Oczywiście istnieje ścisłe grono przedsiębiorców, którzy notują zyski w związku z przygotowaniami Polaków do ewentualnej kwarantanny. Masowo kupujemy nie tylko maseczki, żele antywirusowe i leki, ale przede wszystkim żywność, co przekłada się na rosnące zyski jej producentów. W tym tygodniu akcje spółki Makarony Polskie wzrosły niemal o 40 proc. Gwałtownie poszybowały w górę także akcje spółki Pampol, wytwórcy pasztetów i gotowych dań – mówi Dominik Ciula.

Nowe procedury

Przedsiębiorcy usiłują radzić sobie z epidemią koronawirusa, wprowadzając dodatkowe procedury dotyczące m.in. przestrzegania higieny w budynkach firmowych. Wielu z nich próbuje ustrzec swoją kadrę przez zarażeniem poprzez wprowadzenie pracy zdalnej. W przypadku osób zatrudnionych w wielu azjatyckich krajach (m.in. Japonii czy Korei Południowej) praca zdalna jest już przymusem. W tej chwili na takie rozwiązanie decyduje się również coraz większa liczba polskich przedsiębiorców.

– Niestety nie wszystkie przedsiębiorstwa mogą sobie pozwolić na pracę zdalną. To rozwiązanie doskonale sprawdza się w przypadku firm z sektora IT, jednak jest zupełnie nieodpowiednie dla dużej części firm usługowych i zakładów produkcyjnych. To rodzi obawy o możliwość roznoszenia choroby wśród pracowników – tłumaczy Dominik Ciula, Sales Director and Aasa dla Biznesu Product Owner w Aasa Polska SA.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *