Jak w dynamicznym środowisku zwiększać konkurencyjność usługi
Home / Poradniki / Jak w dynamicznym środowisku zwiększać konkurencyjność usługi

Jak w dynamicznym środowisku zwiększać konkurencyjność usługi 3

Rozmawiam z Marcinem Stanisławskim Operations Managerem pełniącym funkcję Head of Operations w międzynarodowym software house Intive, o dzisiejszych wyzwaniach na rynku IT i o skutecznym zarządzaniu relacjami z klientem.

Bliżej Biznesu: Czy można powiedzieć, że rynek IT to rynek pełen wyzwań?

Marcin Stanisławski: Moim zdaniem zdecydowanie tak. Branża IT to jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi gospodarki nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Technologie przenikają już niemal każdą dziedzinę życia, co oznacza, że również wyzwań jest coraz więcej i więcej.

Jakie to wyzwania?

Stała pogoń za zwiększaniem konkurencyjności na rynku, ograniczona liczba specjalistów, ekspansja na rynki zagraniczne (często takie które kiedyś uznawane były za egzotyczne), konieczność ciągłego poszerzania kompetencji. To tylko niektóre z wyzwań jakie pojawiają się w branży.

Jak w tak dynamicznym środowisku zwiększać konkurencyjność o której Pan wspomniał?

Nie przez przypadek wspomniałem o tym na pierwszym miejscu. W mojej ocenie jest to jeden z najbardziej kluczowych aspektów, decydujących o sukcesie na rynku, który dzisiaj należy do pracownika oraz do klienta.  Dla managerów aspekt zarządzania relacjami nabiera coraz większego i szerszego znaczenia. Managerowie przede wszystkim muszą „słuchać” rynku i dostosowywać swoje działania do jego potrzeb. Stały samorozwój, autorefleksja, otwartość na feedback i zdolność podnoszenia swoich kompetencji to, moim zdaniem, klucz do sukcesu. Rynek to przede wszystkim ludzie. Im bardziej są oni świadomi, kompetentni i zdolni do dostosowania się do dynamicznych zmian, tym wzajemne relacje stają się bogatsze i są w stanie przynieść bardziej pozytywne efekty.

Kolejny aspekt, który był wymieniony, to ekspansja egzotycznych rynków. Jakie to rynki?

Jeszcze do niedawna managerowie sięgali po sprawdzone kompetencje głównie z Ukrainy i innych państwo byłego Związku Radzieckiego. Dzisiaj to już nie wystarcza. Specjalistów pozyskuje się z państw Bliskiego Wschodu, Azji Południowo-Wschodniej, Ameryki Południowej czy nawet Australii. Projekty nie znają granic. Powstaje coraz więcej teamów wirtualnych. Również klienci, którzy jeszcze do niedawna wymagali, aby zespół projektowy był na miejscu, dostrzegli nowe rozwiązania jakie wynikają z możliwości budowania zdalnych teamów. To oczywiście stwarza kolejne wyzwania, takie jak konieczność poznania kluczowych różnic kulturowych czy tworzenie efektywnych metod integracyjnych. Dlatego też line managerowie, project managerowie i team leaderzy stale muszą poszerzać swoje horyzonty oraz umiejętności miękkie.

Na czym polega skuteczne zarządzanie relacjami z klientem?

Na umiejętności aktywnego słuchania i szybkiego, ale przemyślanego reagowania. Nie ma jednej, skutecznej recepty na zbudowanie relacji ze wszystkimi. Do każdego klienta trzeba podchodzić indywidualnie. Oczywiście warto korzystać z dziennika doświadczeń, dzielić się wiedzą i narzędziami ze współpracownikami, ale zawsze trzeba pamiętać o unikalności każdej z relacji.

Kto dyktuje warunki kształtowania tych relacji? Czy klienci chcą być autorytarni w tym procesie?

Najbardziej efektywna forma współpracy to współpraca oparta na partnerskich relacjach. Oczywiście klient dyktuje swoje warunki, gdyż ma wobec kontrahentów pewne oczekiwania, ale warunki te zawsze powinny podlegać negocjacjom. Negocjacje zaś powinny zakończyć się wzajemnym commitmentem.

A czy Pan lubi wyzwania?

Uwielbiam i sądzę, że stanowią one jedno z największych źródeł energii do życia i działania. Każdy powinien stawiać sobie wyzwania i dążyć do realizacji swoich celów.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Theme developed by TouchSize - Premium WordPress Themes and Websites