Dobry pomysł i upór to właściwy przepis na sukces
Home / Finansowanie dla firm / Dobry pomysł i upór to właściwy przepis na sukces

Dobry pomysł i upór to właściwy przepis na sukces 0

Nie każdy innowacyjny pomysł na biznes kończy się sukcesem. Powodów jest wiele. Jakie cechy powinny wyróżniać dobrego startupowca? Kiedy przedsięwzięcie jest skazane na porażkę? Czym w ogóle jest innowacyjność w biznesie i dlaczego w Polsce tak trudno rozwinąć własną firmę? Te i kilka innych kwestii wyjaśnia nam Tomasz Kwiecień, Prezes Zarządu Aasa Polska.

  1. Dobry startup to taki, który …

… przekształca się w firmę, która pozawala realizować cele założycieli oraz zmieniać – na dobre – życie ich samych oraz ich klientów.

  1. Najważniejszą cechą startup’owca powinno być …

Jest w Polsce takie przysłowie, które mówi, że jak spadać, to z wysokiego konia. W start-upie powinno być podobnie. Trzeba mieć ambicje, celować w innowacyjność i mierzyć wysoko.

  1. Najważniejsze umiejętności zespołu tworzącego startup to …

Cierpliwość, umiejętność do przyznawania się do błędów i gotowość do ich korygowania. Konieczna jest otwartość. Bardzo ważne jest też to, aby taki zespół faktycznie był zespołem.

  1. Czym tak naprawdę powinna być innowacyjność startupu?

Często innowacyjność kojarzy się w technologią, ale dla mnie innowacyjność, to również umiejętność nowego podejścia do starych tematów, umiejętność zadania sobie pytania, czemu coś jest robione, tak jak jest robione, nawet jeżeli tak się dzieje “od zawsze”.

  1. Najczęstsze przyczyny porażki startupów to ….

Brak cierpliwości, i mam na myśli cierpliwość zespołu, który się rozpada lub brak cierpliwości stron, które finansują projekt i odcinają źródełko z pieniędzmi. Często problemem jest brak koncentracji na jednym określonym celu. Bywa też tak, że mimo cierpliwości oraz koncentracji na określonym celu okazuje się, że pomysł jest nietrafiony.

  1. Najczęstszą przyczyną sukcesu startupu jest …

Idea i upór. Dobra idea bez wsparcie może się nie obronić, sam upór – bez idei – też nie wystarczy, ale dobry pomysł i upór, rozumiany jako praca nad jego realizację to właściwy przepis na sukces.

  1. Czy w Polsce mamy problem z finansowaniem powstających działalności? Jeśli tak, to gdzie tkwi przyczyna? A może jest zupełnie odwrotnie?

Od wielu lat, nie tylko w Polsce, rozmawia się o tzw. luce w finansowaniu (funding gap), która określa obszar finansowania pomiędzy finansowaniem przez początkujących przedsiębiorców, ich rodziny i przyjaciół, a finansowaniem przez banki lub fundusze. W Polsce  również występuje takie zjawisko. Myślę, że wielu z nas miało rozmowy ze znajomymi przedsiębiorcami, którzy narzekali na brak finansowania w przedziale pomiędzy 500 tys. zł i 2-3 mln zł. Przykładowo można finansować handel do wartości kilkuset tysięcy, ale zbudować magazyn za milion, czy dwa miliony jest bardzo trudno. Natomiast jak się już ma dwa, albo trzy takie magazyny, to już jest z górki, już banki chcą rozmawiać. Jest zatem taka martwa strefa, która ogranicza szybkość rozwoju przedsiębiorstwa, bo firma najczęściej czeka, aż sama uzbiera środki i dokona inwestycji „za swoje”.

Tomasz Kwiecień

Tomasz Kwiecień, Prezes zarządu Aasa Polska S.A. od początku 2015 roku do grudnia 2016. Wcześniej, w latach 2004 – 2014, pełnił funkcję dyrektora zarządzającego w warszawskim biurze Mezzanine Management, firmie doradzającej grupie funduszy Accession Mezzanine Capital inwestujących w Polsce i Europie Środkowej. W Polsce był odpowiedzialny m.in. za udane inwestycje w Solaris Bus & Coach, LuxMed, czy Masterlease. Poza Polską przeprowadził inwestycje m.in. w firmy Jet Finance w Bułgarii, czy Norican w Danii. Na początku swojej kariery związany był z firmami Arthur Andersen oraz Ernst & Young. Jest absolwentem krakowskiego Uniwersytetu Ekonomicznego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Theme developed by TouchSize - Premium WordPress Themes and Websites