10 kroków do rozwoju własnego biznesu

Często pytacie mnie jak rozwinąć własny biznes? Pytanie jest na tyle obszerne, iż każdy przedsiębiorca znalazł by na nie inną odpowiedź. Poniżej opiszę moje subiektywne rady, daj znać w komentarzu, które z nich inspirują Cię najbardziej.

Własną działalność gospodarczą prowadzę od 2011 roku. Wiem co to znaczy dokładać do własnego biznesu, pracować po 12 godzin dziennie i ledwo wiązać koniec z końcem. Choć wielu z was “podziwia” przedsiębiorców, zachęcam przed założeniem własnej działalności do refleksji i przeanalizowania “najgorszej i najlepszej ścieżki wydarzeń”. Nie chce Cię zniechęcić, jednak pamiętaj, że przetrwają najsilniejsi i w biznesie trzeba mieć “twardy tyłek” i asertywność.

Poniżej spisałam 10 kroków które przychodzą mi na myśl kiedy myślę o rozwoju własnej firmy. Jest to subiektywna odpowiedź. To co jest dobre dla mnie nie zawsze może być dobre dla Ciebie. Mam nadzieję jednak, że odpowiedzi będą dla Ciebie inspiracją:

1. Zacznij małymi krokami, spisz wizję, misję i zasady firmy. Wykonaj biznesplan, dla siebie, nie dla banku.

Nic z dnia na dzień się nie wydarzy tak jak każdy budynek zawsze stawiamy od fundamentów dopiero potem dobieramy odpowiednie cegły. Twoim fundamentem jest powód dla którego rozpoczynasz biznes.

  • Po co chcesz mieć firmę?
  • Jak chcesz pomagać innym przez to co robisz?
  • Jaka jest Twoja misja, wizja, jakie są Twoje cele?

Jeśli jesteś jak okręt, który wypłynął z portu, lecz nie wie dokąd zmierza, twój biznes będzie jak statek bez celu i bez wiatru w żaglach poruszający się na wietrze.. lekko lekkomyślne, myślę..

2. Zacznij budować biznes na stabilnym i silnym fundamencie. Zbuduj siebie a następnie mocny zespół.

Twoim fundamentem jesteś ty sam, to twoje przekonania, możliwości, umiejętności, wiedza pamiętaj aby najpierw zbudować siebie, a dopiero potem na tej stabilnej  podstawie budować biznes.  To ty jesteś głównym dowodzącym, dlatego niebywale istotne jest abyś miał zaufanie do siebie, wiarę w siebie wiedział, że to co robisz jest dobre, służy innym ludziom i dział na własną korzyść efektywnie zarządzał sobą w czasie. Przykro mi kiedy widzę ludzi tak bardzo chcących osiągnąć jakiś cel, a sabotujących się wewnętrznie. Często jesteśmy dla siebie najgorszym przyjacielem , ponieważ podkładamy sobie kłody pod nogi. Dlaczego tak się dzieje? Czemu nie mamy zaufania do siebie? Buduj swoją wiarę w siebie i pewność siebie każdego dnia ponieważ jest to fundament na którym będziesz stawiał swój budynek. A każda budowla nawet najlepiej wykonana z najdroższych cegieł w momencie kiedy będzie miała słabe fundamenty sama się zniszczy. Ryba psuje się od głowy, nie pozwól by Twoje ego zniszczyło Twój biznes.

Szukaj ludzi do zespołu lepszych od Ciebie, pracuj z ekspertami, ludźmi pełnymi energii i chęci do działania, nie pozwalaj sobie na bylejakość.

3. Deleguj. Nie staraj się robić wszystkiego sam. Szukaj ekspertów.

Jest tyle ludzi na świecie którzy są ekspertami w dziedzinach na których my się nie znamy, a mogą nam bardzo pomóc w rozwoju naszego biznesu. Zacznij więc delegować i korzystać z wiedzy ludzi, którzy są mądrzejsi od Ciebie, a nie z tych którzy mają tanie usługi i sami do końca nie wiedzą co mają robić. Skup się na jakości i korzystaj z umiejętności ludzi którzy mają doświadczenie i efekty w dziedzinie, którą ty dopiero rozwijasz. Jeżeli zależy ci na rozpowszechnieniu swoich działań w Internecie, w marketingu internetowym skorzystaj z rady ludzi którzy już to zrobili, którzy mają duże doświadczenie, ale przede wszystkim mają klientów – ludzi którzy ich obserwują i śledzą ich poczynania w sieci.

4. Analizuj. Wykonuj benchmarking. Modeluj strategię najskuteczniejszych ludzi swojej branży.

Analizuj rynek. Wykonuj benchmarking. Raz jeszcze powtarzam – nie musisz wszystkiego robić sam. Jest wiele ludzi, którzy wykonają podobny do Twojego zawód, czerp więc z ich rad i wskazówek. Zwróć uwagę na ich działania i zastanów się jak możesz ich działania wykorzystać u siebie.

5. Poproś o wskazówki innych ludzi – ale też ekspertów 😉

Znajdź trzy osoby w twojej branży, które Cię inspirują, które zaszły dużo dalej od ciebie. Osoby, które rozwinęły swój biznes podobny do Twojego, ale w innym miejscu, czyli nie są twoją konkurencją, mają inną bazę klientów. Warto taką osobę zaprosić na kawę i poprosić o  wskazówki. Zapytaj jakie błędy popełniali, aby nie robić tego samego. Wszyscy jesteśmy po to by się wspierać by pomagać sobie, wiec szukaj ludzi przy których rośniesz, przy których możesz być lepszym od siebie wczoraj. Konkuruj jedynie ze sobą, aby być lepszym od siebie wczoraj każdego dnia.

6. Zyskaj jak najwięcej wiedzy – książki, audiobooki, rozmowy z inteligentnymi osobami.

Dowiedz się możliwie najwięcej o Twojej branży, o jej zagrożeniach, możliwościach, o tym ile czasu może zająć dojście do sukcesu, nie poddawaj się. To zawsze wymaga czasu, nic samo się nie wydarzy.
Korzystaj ze szkoleń, warsztatów i spotkań networkingowych. Moje ukochane spotkania to Kobieta w biznesie oczywiście, uwielbiam otaczać się w otoczeniu pozytywnych, ambitnych osób. To dlatego stworzyłam te spotkania.

7.Buduj team, nie tylko w pracy.

Znajdź ludzi przy których możesz rosnąć, ludzi przy których będziesz się rozwijać. Szukaj wspierającego środowiska, rezygnuj z ludzi, którzy ściągają Cię w dół.

Grupę osób, w której wzajemnie pomożecie sobie odnieść sukces. Korzystaj z rady mentorów. W tym celu przytoczę Ci historię o pewnym fryzjerze, który w małym miasteczku od 15 lat miał swój salon fryzjerski i strzygł mężczyzn za 50 zł. Bardzo się jednak przykładał do swojej pracy, klienci go uwielbiali, każdemu poświęcał możliwie najwięcej czasu. Nagle w tym miasteczku dokładnie naprzeciwko niego otworzył się drugi salon z wielkim szyldem = strzeżemy za 25 zł. Właściciel pierwszego salonu nie mógł się załamać i pewnego dnia postanowił skorzystać ze wsparcia trenera biznesu którego polecili mu znajomi. Trener biznesu powiedział że da mu pewną radę dzięki której zyska zdecydowanie więcej klientów o ile zapłaci za usługę 1000 zł. Zrozpaczony fryzjer wzruszył ramionami stwierdziwszy, że nie ma takiej kwoty do wydania, więc trener biznesu zaproponował poradę bez żadnych opłat, jednak jeśli jego rada zadziała fryzjer zapłaci 1500 zł. Zadowolony fryzjer nie zastanawiał się długo i zgodził się. Trener biznesu szepnął mu coś do ucha i wyszedł. Fryzjer zrealizował polecenia trenera biznesu i kilka dni później jego sprzedaż poszybowała w górę.

Co takiego doradził mu Trener? Doradził mu, aby zrobił większy szyld niż konkurencja z napisem “poprawiam po strzyżeniu za 25 zł”. Jaki z tego morał? Zastanów się czy to co robisz służy innym czy rozwiązujesz ludzkie problemy i czy spełniasz potrzeby innych. Każdy biznes oparty o  chęć wspierania i pomagania innym ludziom może odnieść sukces.

8. Wprowadź codzienne rytuały, czyli pytania i wnioski z każdego dnia.

Zawsze rano dziękuje za to co już mam, potem zastanawiam się jaką małą rzecz mogę zrobić dzisiaj aby zrealizować swój cel? W dzienniku celów zapisuje moje cele, wnioski, oraz podsumowuje każdy tydzień. Każdego dnia wieczorem spisuje też wnioski, czego nauczył mnie dzisiejszy dzień, czego już nie robić, a co należy poprawić.

Wprowadź także 10 Zasad Kaizen do codziennych rytuałów (opisałam je wszystkie w Książce Kaizen w biznesie), czytaj je każdego dnia i zastanów się, w jaki sposób możesz wprowadzić te wskazówki do swojej działalności?

9. Minimalizm. Usuń wszystko co Ci nie służy.

Kieruj się zasadą mniej znaczy więcej. Miej mniej znajomych, ale bardziej wartościowych.  Krótszy czas pracy, ale bardziej jakościowej. Mniej paplaniny i owijania w bawełnę, a więcej konkretnych wniosków i działań. Stale rezygnuj z tego, co już Ci nie służy. Nic nowego nie pojawi się w Twoim życiu, póki nie zrezygnujesz ze starego.

10. Ostatni punkt to cierpliwość, wytrwałość, samodyscyplina i samodoskonalenie.

Każdy rybak wychodząc łowić ryby zarzuca wędkę i cierpliwie czeka. Myślisz, że złowił by cokolwiek gdyby co 5 min sprawdził swój haczyk? Myślisz, że rolnik siejąc ziarno, co 5 min grzebie w ziemi sprawdzając czy już zaczęło kiełkować? Myśl, planuj, działaj, cierpliwie czekaj.

Mam nadzieję, że w tych kilku krokach znalazłeś/łaś coś dla siebie. Pamiętaj – działaj bo nic działania nie zastąpi.

Dlatego już 05.10.2018 zapraszam Cię na szkolenie pt.:

“Strategia sprzedażowa i marketingowa dla Twojej firmy – schemat wdrożenia, który wzniesie Twoją firmę na wyższy poziom.”

Jeśli jesteś przedsiębiorczą kobietą i chcesz dowiedzieć się jak usprawnić Twoją firmę, aby sprzedaż stale rosła, bez Twojego czasu zaangażowanego w sprzedawanie, dołącz do nas.

To szkolenie to dźwignia dla Twojego biznesu.

Jeśli:

• Prowadzisz własny biznes
• Chcesz wznieść go na wyższy poziom
• Chcesz otaczać się środowiskiem ambitnych, przedsiębiorczych kobiet i wzrastać w biznesie
• Chcesz znaleźć wsparcie kobiet, które borykają się z takimi samymi problemami jak Ty i je rozumieją
• Chcesz mieć firmę, która daje Ci coraz więcej pieniędzy, czasu i spokoju

Dołącz do nas. Na szkoleniu poznasz nowych ludzi i zyskasz partnerów do współpracy. Zbudujesz rozpoznawalność swojego biznesu, co w konsekwencji przełoży się na jego rozwój.

Dlaczego warto?

• Nauczysz się pracować NAD biznesem
• Przestaniesz być niewolnikiem Twojej firmy
• Uprościsz zarządzanie i usystematyzujesz biznes
• Sprzedaż w Twojej firmie będzie stale rosnąć, bez Twojego czasu zaangażowanego w sprzedawanie i kontrolowanie pracowników
• Wyeliminujesz najczęściej popełniane błędy przy prowadzeniu działalności gospodarczej
• Poznasz system, który zoptymalizuje Twoją sprzedaż na lata
• Będziesz zarabiać więcej pieniędzy w krótszym czasie, dzięki strategii Kaizen

W końcu zrobisz coś dla siebie (a nie tylko dla swojej rodziny), spędzisz produktywnie czas w gronie przedsiębiorczych kobiet. Ilość miejsc ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń. rejestracja: www.kobietawbiznesie.pl

To szkolenie ma formę WARSZTATU, otrzymasz gotowy schemat przygotowania strategii marketingowej i sprzedażowej, abyś odzyskała swój czas i przestała być niewolnikiem swojego biznesu.

 

Aneta Wątor

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *